Tuesday, November 12, 2013

New Leaf

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah 'ala kulli ni'mah.

Nak bercerita mengenai hati dan kerjaya.


Alhamdulillah sudah masuk bulan kedua sebagai
Jurulatih Raudhatus Sakinah Master Training and Consultancy (RSMTC). Nak tahu apa itu Raudhatus Sakinah (RS) dan RSMTC, boleh la rujuk websitenya.

Dan sebelum ni, pernah menjadi fasi mereka. Fasi himpunan bermula 2010/2011 dan fasi ABJZ sejak 2011, di Kem Dusun Eco Resort, Bro AO as a PIC. Dan sejak tu, hati tertarik dengan ABJZ.

Banyak perjalanan dan liku-liku sepanjang jadi fasi. But for this entry, I will not talk about as a faci, but how I came to trainer (broken betul).

Yang setulus dan sebenarnya dari lubuk hati, memang sejak jadi fasi ada impian untuk jadi trainer. Dan bila keluar pengumuman tentang pengambilan trainer baru, ikut hati memang nak mohon dan keluarga pun menyokong penuh. Tapi ada satu side, satu reason dan satu apa-apa la yang menghalang.

Dan alasan ni, memang mungkin remeh, tapi dengan satu yang ni, akan melibatkan semua. Allah.
Dan bila Ummie dan Ibu bercakap heart to heart, ini untuk ummah. Ini untuk agama. Then I was accepted. Ummie dan Ibu jumpa masa di Kem Damai Beach Resort, Besut. Balik dari kem tu, tinggalkan reason tu di tol Gombak. Dah campak dah.

Tapi
Tapi
Tapi
Sobsobsob...
Alasan tu masih mengejar dan mengganggu.

Allah Allah.
Kuatkan aku, ya Allah.

Dan sampai sekarang masih terfikir, apa kebaikan yang lalu yang telah aku lakukan sehingga Allah memberi sebegini besar nikmat kepadaku. Dan yang sebenarnya, diriku tak layak bersama-sama dengan mereka.

Mereka, yang ada sifat positif. Mereka, yang walaupun sibuk, masih menelaah al-Quran. Mereka, yang ada masa untuk membaca bahan ilmiah. Mereka, hidup atas sunnah-sunnah Baginda SAW.

Ya, tak nafi mereka manusia yang tak sempurna, tapi mereka menuju kepada kesempurnaan yang Allah aturkan untuk menjadi hambanya.

Dan apakah kebaikan yang aku lakukan selama ini sehingga Allah mencampakkan aku untuk berada disekeliling mereka.

Bertuah.
That is one word that suitable for me in this situation.

Sejak nak masuk sekolah menengah lagi, sebenarnya tak layak masuk Ma'ahd Mahmud, tapi terpilih. Then Matrikulasi, tak cukup layak sebenarnya ikutkan result SPM, tapi terpilih. Dan sekarang kerjaya.

Allah Allah.
Alhamdulillah 'ala kulli ni'mah.

"Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"
-surah Rahman

 

No comments: