Friday, April 20, 2012

Kenapa suka sangat kenduri???

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Subhanallah, He creates everything...He knows everything...

Dia Yang Maha Menciptakan...pemandangan belakang rumah tok...




Kenapa suka sangat dengan kenduri?
beberapa kenalan bertanya. Sebab tak sabar dah nak kahwin?
Hak.hak.hak. Gelak sebijik-sejibik. Ada pulak sebab tu. Kenduri ni banyak, kenduri tahlil, kenduri kesyukuran, kenduri naik rumah, kenduri 'aqiqah. Not just wedding ceremony okeyyy. Baik.



Kenapa suka kenduri? Sekali lagi ditanya.
Sebabnya,yang pertama. dapat mengumpulkan sanak saudara. Time kenduri je yang semua adik-beradik, sedara-sedara berkumpul yang mana sebelum ni masing-masing sibuk dengan hal sendiri, masing-masing ada tanggungjawan sendiri, masing-masing ada komitmen belajar, bekerja. Tapi bila kenduri, semua meluangkan masa berkumpul untuk meraikannya. Walau ada sekerat dua yang tak dapat balik, tapi masih ramai yang berkumpul. Alhamdulillah, dapat berjumpa setelah sekian lama tak berkumpul. Kan?




Sebab yang kedua, bila ada kenduri ni la dapat mengeratkan silaturrahim. Sepupu yang tak kenal sepupunya sendiri sebelum ni, dapat berkenalan. Mak sedara yang sebelum ni tak kenal siapa anak sedaranya, dapat berkenalan. Yang tak pernah bertegur sapa (mungkin ada sedikit pergaduhan), alhamdulillah dengan izinNya berbaik semula. Rahmat kan bila kenduri?

yang jauh, yang dekat berkumpul dan bertukar-tukar cerita...

gotong-royong memasak...



Sebab yang ketiga, kemeriahan yang berlangsung. Saling tolong-menolong, saling bergurau senda, saling beramah mesra, saling buat kerja sama-sama (bekerjasama bahasa singkatnya). Nikmat kan bila dapat bergotong royong sesama sedara. Best sangat...


mak lang mengupas bawang...chaq menunggu giliran nak mengacau dalam kuali...

pak lang potong daging nak buat sate...terbaekkkk!!!


Yang keempat, restoran dalam rumah sampai ke tengah malam belum tutup. Maksud? Iya la,dapur di rumah tu sentiasa meriah. Mak-mak tak berhenti masak dan anak-anak tak berhenti makan. Masak la apa pun, semua licin. Kan. Meriah sangat.

pak usu mengasah pisau kah???

tu diaaa abah...nak sikit daging...

cedok jangan tak cedok...


Yang kelima, sebab kenduri tu best la. Sebab tu suka, ada ke kenduri yang tak best? Meskipun kenduri arwah, tetap meriah. Kita menyedekahkan tahlil kepada arwah, dalam masa yang sama, kita dapat ingatkan diri, kematian bila-bila je boleh berlaku. Bertemu sanak saudara, bermaafan, bermesra, sebab hidup ni singkat.

gambar atas bawah: tetamu yang mula hadir...


ni la gelagat-gelagat yang memeriahkan suasana...makan duduk la!!!


Cukupla lima sebab, yang pasti memang suka kenduri. Dapat berkumpul, dapat menyeronokkan hati orang tua-tua. Dapat tengok keriangan budak-budak yang lari berkejaran. Teringat zaman budak-budak, imbas kembali. Tengok orang tua-tua, sedarkan diri, yang diri tu tak selamanya muda.

erkkk...apa kat tangan usu tu???biawak melekat???


hidangan ringan-ringan selain nasi daging...apa yg ringan2 tu?bihun sup, laksa kedah...

orang kampung yang datang...

cucuk, jangan tak cucuk sate tu...

kanak-kanak ribena yang menghingar bingarkan keadaan...

siap dicucuk...tunggu nak bakar...

marvelouusss...favorite abah...

sukanyaaa laaa...sengehhhh sumaaa...

team menyucuk sate...

penggemar laksa, si tudung pink...

gambar atas bawah: adik-adik sepupu...




Subhanallah...
Alhamdulillah...

p/s: kalau mai mood nak menulis tu, tak cukup keyboard nak menekannya. Suka sangat. Tapi kalau malas tu, mula la labah-labah nak buat sawang dia. Hehehe...Got to go...jumpa lagi labah-labah.

Terima kasih ya Allah kurniakan aku kekuatan untuk menekan keyboards ni...
Alhamdulillah...

Wassalam...(",)(,")

No comments: