Sunday, April 28, 2013

Perubahan Masa vs Perubahan Umur

"Dulu lain...
Sekarang lain...
Dulu bujang...
Sekarang dah kahwin..."

Opppsss...tiada kaitan...

Actually (ekceli, ayat sms ni,hehehe)...baru habis baca satu novel ni...(novel lagi Zanariah?nak kena ni, kan mak cik tu dah pesan jangan baca lagi novel Melayu yang mengarut...)muahahaha...

Ekceli nak cerita, Zanariah memang lah peminat novel, tapi tak semua novel akan dibeli. Tengok juga pada penulisnya dan pada list best seller yang ada di MPH dan Popular. Tak sewenang-wenangnya nak habiskan duit pada novel yang mengarut, hahaha...tapi baru-baru ni, beli novel berdasarkan list best seller.

Dan jalan cerita novel tu, ok. Not bad. Cuma ilmu yang ada dalam tu, tidak memuaskan. Contoh, pantai barat adalah di mana matahari akan turun (sunset) dan pantai timur adalah di mana matahari akan naik (sunrise). Ilmu am rasanya ni.

Scene dalam novel tu, hero heroin balik ke kampung di Kuala Terengganu yakni pantai timur. Tapi tiba-tiba di waktu petang, hero heroin ni dating tepi pantai sebab nak tengok sunset. Selama pengajian 3 tahun di bumi Terengganu, boleh nak tunggu waktu senja di tepi pantai, tapi memang takkan dapat nampak la matahari terbenam time tu.

Tapi dalam novel tu, boleh siap buat dialog,

"wahhh, cantikkan matahari tu bila nak terbenam..."

So, conclusion. Berilmulah dalam sesuatu perkara yang nak buat tu, hatta nak buat cerita novel. Dan peminat novel tegar pun (pesanan untuk diri), belum tentu boleh buat cerita novel.

Perubahan Masa vs Perubahan Umur

Novel

Makin meningkat umur ni (sedar diri umur makin tua,hahaha), tidaklah se'fanatik' baca novel dulu. Kalau dulu tu, tak boleh lepas novel tu selagi tak habis baca. Bukan tak mau lepas, tapi kalau tak habis baca, mula la terbayang-bayang 'what will happen next?'

Contoh, duk baca novel, tetiba mak panggil suruh goreng ikan. Time duk goreng ikan tu, boleh pulak nampak ikan tu muka macam hero. Hahaha. Naya. Dan time duk alih ikan tu, boleh terfikir 'agak-agak heroin tu nak maafkan dak perangai hero?'. Dan ikan pun hangit. Hahaha...Dan lepas tu kena marah dengan mak. Dan lepas tu, novel kena lempar keluar rumah. Ok, gimik semata.

Sekarang baca novel, dah boleh lepas dah novel tu untuk buat benda yang lebih aula, dan tidaklah terbayang lagi macam terjadi zaman-zaman muda remaja d0lu-d0lu tu.

Cuma yang masih tak berubah, kalau stress, tetap nak ke kedai buku jugak walaupun tak dapat nak beli apa-apa kat kedai buku tu. Dah dapat bau pun cukuplah, my stress will release. Haaa, tak logik. (Biar arrrr!!!)

Cerita Korea

Same goes with this hobby. Dulu beria-ia tengok movie korea, sanggup tak tidur malam dengan roomate semata-mata nak habiskan movie korea. Memang kenangan time belajar. Indah. Hahaha...(bukannya indah nak tahajud sama-sama,huwahaha...)

Tapi sekarang, dah kurang berahi (berahi ni selalu digunakan oleh orang Sik dan Baling, nak gambarkan macam 'kurang minat','kurang nafsu' terhadap sesuatu) nak tengok movie korea. Kalau dapat movie baru sekarang, agak lambat reaction nak menengok. Dulu kalau dapat, cepat je bukak dan tonton.

Hahaha...
So conclusion, umur dah tua Cik Zanariah, banyak-banyakkanlah amal ibadah...
;)
Peace!!!

Nota kaki: Hlovate ada keluarkan  novel baru...Anthem tajuknya...oh noooooo!!! Nak jugak, tapi tunggu gaji,ye Cik Zanariah...dan sekarang, PBAKL sedang berlangsung di PWTC...oh nooooo!!! jugak...dan sebab pesta buku ni la, fb tak di buka...sebab?sebab tak mau jeles tengok orang post pasal PBAKL...huhuhu...sedih...tak dapat attend jugak tahun ni...huhuhu...ini semua PRU13 punya pasal...